Saturday, November 8, 2008

سه رمز موفقیت شرکتهای موفق

بعضی از شرکتها بهتر از دیگر شرکتها هستند.معروفیت نام آنها,خلاقیت و نوآوری , سهم بازار و یا مشخصه های دیگر می توانند عللی باشند که آنها را متمایز کرده است.

سه رمز موفقیت :

چه چیزی باعث موفقیت یک شرکت میشود و آن ورقه ی معمولی را تبدیل به یک سهم با ارزش برای سرمایه گذاری میکند؟جواب بستگی دارد به اینکه شما از یک حسابدار,اقتصاددان,بازاریاب و یا کارشناس منابع انسانی بپرسید ولی با ادغام نظرات آنها میتوان به طور کلی به سه مورد اشاره کرد :

1)برتری رقابتی

مایکل پورتر برای اولین بار مفهوم برتری رقابتی را مطرح کرد : مزیتهای متمایز و مزیتهای هزینه ای.مزیتهای متمایز زمانی به وجود می آیند که یک شرکت خدمات و یا کالای بهتری را با قیمت مشابه بازار به بازار عرضه میکند.مزیت هزینه حالتی است که شرکت خدمت و یا کالایی کاملا مشابه با کالایی دیگر با قیمت کمتر به بازار ارایه میکند.پورتر اینها را مزیتهای موقعیتی می خواند زیرا مشخص کننده موقعیت شرکت در صنعت مربوطه هستند.

- موانع ورود

اگر برای ورود به بازار خاصی موانع مهم و سنگین وجود داشته باشد شرکتهای بزرگ میتوانند موقعیت خود را حفظ کنند.موانعی مثل بالا بودن هزینه های ثابت کارخانجات صنایع سنگین و یا بالا بودن هزینه های تحقیق و توسعه برای صنایع داروسازی و کامپیوتر.تمام این موانع باعث میشوند رقابت نتواند به این صنایع وارد شود و از طرفی به شرکتها کمک میکند که موقعیت خود را حفظ کنند.

- معروفیت و محبوبیت نام

برندهایی مانند کلینکس و کوک با محصولاتی که ارایه میکردند مترادف شدند.مشکلی که در انتخاب نام وجود دارد این است که این نام باید دارای ارزش باشد و رابطه ای بین کالا و یا خدمتی که یک شرکت ارایه میدهد و مشتریان آن برای مدت طولانی برقرار کند.در حالی که بحث ها بر سر این است که آیا برند به تنهایی میتواند باعث موفقیت شرکت شود,در کنار عوامل دیگر میتواند از عوامل اصلی موفقیت باشد.

- رهبری قیمت

هیچ چیز قدرتمند تر از این نیست که بتوان خدمت و یا کالایی مشابه دیگر شرکتها با قیمت کمتری به بازار ارایه کرد.در هر اقتصاذی – چه در حال رشد و چه در حال سقوط – همیشه تقاضا برای کالاها و خدمات ارزانتر وجود دارد.قابلیت ارایه کالا و خدمات با قیمت پایین میتواند فرصتی را در بازار ایجاد کند که باعث جذب مشتریان برای مدت بسیار طولانی شود.نکته ی کلیدی برای رهبری قیمت ادامه دادن سطح همیشگی و دفاع در مقابل شرکتهایی که قصد رقابت با شما را دارند است.

2) مدیریت خوب

مدیریت خوب نقش بسیار مهمی را در موفقیت شرکت بازی میکند و یکی از خصوصیات مدیریت خوب داشتن تجارب گوناگون است. یک مدیر با تجربه نه تنها قادر به رهبری شرکت در چرخه ی بازار است بلکه میتواند یک معلم خوب برای مدیران آینده باشد.

یکی دیگر از مشخصه های تعین کننده زمانی است که مدیریت در یک شرکت برای مدت طولانی می ماند.شرکتهای رقیب همیشه در صدد متقاعد کردن مدیران با استعداد با دستمزدهای رویایی هستند ولی ماندن در شرکتی که مایل به کار هستند میتواند باعث موفقیت آن شرکت شود.

3) رهبری بازار

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای موفقیت رهبری بازار است.رهبری میتواند به طرق مختلف به دست آید ولی سابقه و خوش نامی که همراه خود دارد بسیار با ارزش است.لقب استاندارد صنعت چیزی است که تمام شرکتها برای به دست آوردن آن تلاش میکنند.مانند رهبری در کیفیت , نوآوری, خدمات به مشتریان و یا حتی وارانتی ها.

شاید رهبری بازار سخت ترین حالت برای پشتیبانی باشد.هیچ رقیبی با داشتن مقام دوم راضی نیست و این جا جایی است که موانع ورود نقش اساسی را بازی میکنند.اگر شرکتی در یک صنعت با موانع سخت ورود کار بکند بسیار غیر محتمل و مشکل است که به تسلط خود بر بازار ادامه دهد.شرکتها همچنین میتوانند با خریدن و ادغام خود با شرکتهای کوچکتر معروف بازار را رهبری کنند.

منبع : Investopedia.com

No comments: