Tuesday, November 4, 2008

پنج شخصیت با هیبت و هراس انگیز در فینانس

5- بیل گیتس : موسس غول نرم افزاری مایکروسافت و ثروتمندترین فرد دنیا که بیشتر او را به همین دلیل می شناسند.موفقیت او در تاسیس شرکتی تقریبا بی نظیر که بر بازار غلبه کرده است فقط سطح بالای تکنولوژیک آن نبود بلکه تیز هوشی و قدرت رقابت بیل گیتس نیز در آن دخیل بود. زمانی که مایکروسافت بازار را توسط محصولاتی مثل WORD,MS-DOS,WINDOWS قبظه کرد خیلی از سرمایه داران در تعجب بودند که چرا سودهای شرکت در سهام ارایه نمیشود.خیلی زود مشخص شد که بیل گیتس در صدد درست کردن یک "WAR CHEST"(عبارتی که برای اندوخته ها یی که یک شرکت برای به دست آوردن شرکتهای دیگر یا دفاع از خود در برابر این عمل دارد , استفاده میشود) در ابعاد بزرگ بود.

سرمایه گذارانی که معمولا درصدد متقاعد کردن هییت مدیره جهت تخصیص سودها بودند به صورت غیرمعمولی ساکت بودند در حالی که بیل گیتس نقشه ای طراحی می کرد که کمپانی مایکرسافت را به یکی از غولهای اقتصادی تبدیل کند.مایکروسافت در حال حاضر میلیاردها دلار به عنوان سلاح یا سپر دارد که میتواند در موقعیت های مختلف بسته به موضوع استفاده کند که این می تواند بسیار ترسناک باشد.

4- جرج سورس : به دزد دریایی تعبیر شده است و در جاهای متنوعی مثل تایلند,انگلیس , مالزی و ... منفور است ! در جریان چهارشنبه سیاه تبدیل به فردی ترسناک برای کشورهایی که در صدد حفظ پول ضعیف خود بودند شد.او فراتر از یک بورس باز (SPECULATOR) صرف است , به مسایل و مشکلات کشورها به صورت عمیق نگاه می کند و همیشه در تلاش برای پیدا کردن یک اشتباه در آنها می باشد.

او با نفوذ و فشار مالی به حکومت ها آنها را وادار به تصویب قوانین و دنبال کردن سیاست هایی می کند که شاید در حالت عادی و بدون حضور او هرگز حرفی از آنها زده نمی شد. به واسطه ی اعمال بشر دوستانه ای که انجام می دهد در عین حالی که برای دولتمردان ترسناک است برای مردم قابل ستایش است.

3- کارل ایچان : یک ریدر (RAIDER)(افراد یا سازمانهایی که در صدد به دست آوردن شرکتهای دیگر هستند) با سابقه که بیش از هر کس دیگری برای به اجرا در آوردن و تاثیر گذاری در قوانین مبادله و سهام , اعتبار دارد.او خالق گرین میل (GREENMAIL)(موقعیتی که در آن بخش قابل توجهی از سهام شرکت در اختیار شرکتی دیگر است که برای تصاحب نشدن خود مجبور است آن را با امتیازهایی خریداری کند) کردن است.هر کاری از دستش بر بیاید از گرفتن دارایی ها و اعمال فشار برای خرید دوباره سهام تا سرزنش کردن مدیران کل را انجام می دهد.سهام غالب و یا حتی بخش کوچکی از سهام شرکت هایی که به نظر خود او بی ارزش هستند را می خرد سپس برنامه های خود را برای باازش کردن آن شرح می دهد که می توانند هر چیزی مثل مستقل کردن قسمتهای سودده , باز خریدن سهام و یا حتی کم کردن هزینه های اضافی سربار باشند.

با سابقه ای که کارل ایچان دارد یک شرکت می تواند شاهد افزایش قیمت حتی با کوچکترین اشاره ی او باشد. در واقع ایچان برای بالا بردن ارزش شرکت ها کار میکند نه برای دزدیدن آنها ولی هنوز شرکت در جلسات با او برای مدیران ناکارامد تهدید حساب می شود.

2- جان راک فلر : هراس انگیزترین نام در فینانس است.پولدارترین مرد دنیا بود و هنوز رتبه ی اول را داراست.کارخانه ی او ,90% صنعت نفت امریکا را در کنترل دارد و بدنامی او به خاطر مجبور کردن رقبا به ورشکستگی ودر نهایت خرید دارایی های آنان از بدهکاران بود.ولی چیزی که او را هراس انگیزتر میکند اعتقادش به کاری که میکرد بود.معتقد بود رقابتهای کشنده و سخت آنقدری که به تجارت صدمه میزنند به مصرف کنندگان سود نمیرسانند.

شرکتش ثروت بی حد و حصری داشت و به خاطر استفاده از این ثروت برای جلوگیری از رسیدن بشکه و قطار به رقیبان خود و در نهایت کشاندن آنها به سمت خود در یادها مانده است.او همچنین به خاطر اهمیتی که به تحقیق و توسعه و کم کردن ضایعات می داد نیز معروف است.تمام روشهای راک فلر برای از پیش بردن کارهایش درست نبود ولی به همان اندازه که ترسناک است قابل احترام نیز است.

1-جان پیرپانت مورگان : مردی پولدار بود ولی نه به اندازه ی گیتس و راک فلر. چیزی که مورگان بیشتر از همه در این لیست داشت قدرت بود. در طول زندگی او معروف بود که می گفتند خدا روح انسان را در اختیار دارد و مورگان روح بقیه موجودات را. او یکی از مهره های اصلی وال استریت و تامین سرمایه برای شرکتهای جنرال الکتریک در زمانی بود که اقتصاد امریکا آماده برای شکوفا شدن بود.

اوج قدرت او به بحران بانکی سال 1907 برمیگردد. زمانی که او برای حل این مشکل تمام صاحبنظران و سیاستمداران را دور هم جمع کرد.وابسته بودن اقتصاد به یک نفر موضوعی است که برای حکومت امریکا میتواند بسیار ترسناک باشد که برای مقابله با آن بانک اندوخته فدرال به وجود آمده است.

No comments: