Tuesday, November 11, 2008

نه ابزار بالا بردن بهره وری

1- تحلیل شبکه اجتماعی (ُSoical Network Analysis)

این نقشه ی شبکه مانند از ارتباطات مردم در داخل سازمانها به سرمایه گذاران امکان میدهد که موثرترین راه انتقال اطلاعات را پیدا کنند.والدیس کربس (Valdis Krebs) برنامه ی تحلیل شبکه اجتماعی را طراحی کرد و نام آن را ریزش درونی(InFlow) گذاشت.او در مطالعه ی خود بررسی کرد که کارکنان یک سازمان برای به دست آوردن اطلاعات به چه کسی مراجعه میکنند.سپس از InFlow استفاده کرد تا این داده ها را به صورت یک مدل قابل تحلیل در آورد.برای مثال اگر کارکنان برای به دست آوردن اطلاعات, مدیران را با پرسشهای خود احاطه کنند این نمودار شامل خطهای پررنگ و کلفتی خواهد شد که به یک نقطه ی مرکزی ختم میشوند.

2- جادوی موبایل(Mobile Magic)

در حالی که اکثر شرکتهای کوچک نیازی به تشکیلات 100000 دلاری ویدیو کنفرانس ندارند,تلفن های همراه کوچک سرمایه گذاری خردمندانه ای هستند.بلک بری ها به کارمندان امکان دسترسی به اینترنت,e-mail و خیلی چیز های دیگر را میدهند.این تلفن ها به کارمندان کمک میکنند که بین زندگی شخصی و کار خود موازنه ای برقرار کنندو روحیه خود را تقویت کنند ودر نهایت بهره وری را.

3- سنجش معنادار(Meaningful Measurement)

چگونه میتوان بهره وری را افزایش داد اگر در وهله ی اول آن را اندازه نگرفته باشید؟ باید تصمیم بگیرید که استاندارد و معیار اندازه گیری شما چه خواهد بود.آیا دلارهای به دست آمده در ازای هر محصول را معیار قرار میدهید یا محصولات به ازای هر ساعت؟ آیا آن را بر پایه ی واحد تجاری یا بر پایه ی تک تک کارکنان اندازه میگیرید؟ طبق مطاله ی سال 2008 انجمن بهره وری بنگاهها که بر روی 305 سازمان در سراسر امریکا انجام شد,36% آنها بهره وری خود را با ستاده ها و نتایج گروههای کاری و 31% توسط ستاده های هر فرد اندازه میگرفتند.

4- حمله ابزارها (Gadgets Attack)

یکی دیگر از عوامل مهم در اندازه گیری بهره وری شناسایی به موقع تغییرات نامحسوس و تنظیم به موقع آنها است.ابزار های جدید میتوانند کمک کنند.Knowledge Sync برنامه ای است که به محض این که یک سری از استانداردها از تعادل خارج شوند علایم هشدار می فرستد(توسط پیغام,فکس,پیجر,موبایل,پست الکترونیک و یا کاوشگر اینترنت یا شبکه).

TimeCorder دستی مارک الوود(Mark Ellwood) به مدیران کمک میکند تا بفهمند یک کارگر چقدر وقت صرف انجام کاری میکند.

5- NotWorking

چقدر ازوقت کارکنان شما صرف گشتن در سایتهایی مثل Facebook,MySpace ونظیر اینها میشود؟ NotWorking میتواند در این زمینه کمک کند.برنامه ای است که بر روی کامپیوتر خود نصب میکنید و به شما می گوید چند ساعت کار نکرده اید و در این مدت چه درآمدی میتوانستید داشته باشید.

6- آموزش هدف دار(Targeted Training)

کوین اوک میگوید : شرکتهای با بهره وری بالا آنهایی هستند که بیشتر سرمایه خود را بر روی کارمندان خود سرمایه گذاری میکنند.شرکتهای بزرگ و درجه یکی مانند جنرال الکتریک آنها را دایما اجرا میکنند.

7- حسابداری هزینه شغل (Job-Cost Accounting)

این بخش مهم حسابداری مدیریتی (برخلاف ترازنامه ها و صورت حسابهای درآمد) شامل پیگیری درآمدها و هزینه هایی است که بر پایه ی یک ساعت کار یا یک شغل حساب می شوند.زیر نظر گرفتن برخی مشتریان اکثر مواقع امری حیاتی برای به دست آوردن بهره وری است.

8- ستایش های دوره ای (Periodic pats on the back)

پاداش های گاه و بیگاه – مهمانی پیتزا,بلیط تیاتر– میتوانند نقش موثری در نیرو بخشیدن به کارمندان داشته باشند و در آینده تبدیل به بهره وری شوند.بر اساس این مطالعه 31% این سازمانها معتقد بودند این پاداشها و برنامه های گروهی باعث بالا رفتن بهره وری می شود در حالی که 37% معتقد بودند که سبب به تعادل رسیدن وضعیت میشوند.

9- ارزیابی های مرتب (Regular Evaluation)

در حالی که حمایت شما به عنوان یک مدیر از سیستم باز ارتباطات بین کارکنان بسیار مهم است, ارزیابی های سالانه و یا دوسالانه باید وجود داشته باشد تا کارکنان بفهمند از آنها دقیقا چه خواسته شده است.با مشخص کردن وظایف و هدفها, شما کاری کردید که کارکنان میتوانند بهره وری خود را بسنجند.

منبع : Forbes.com

1 comment:

Anonymous said...

kheili khoob bood