Monday, November 17, 2008

شش مثال از چگونگی تاثیر هوش عملیاتی بر سازمان

ساخت فضای "درک و پاسخ" در یک سازمان چیزی بیشتر از استراتژی را شامل میشود. ایجاد چنین فرهنگی کاملا به هوش عملیاتی (Operatioanl Intelligence) وابسته است- توانایی بررسی داده های سازمان در هر لحظه و دادن راهکار مناسب به کارکنان صفی برای دادن پاسخ مناسب در موقعیت های مختلف و در عین حال همسو با اهداف و سیاستهای سازمان.

هوش کاربردی چیزی فراتر از استفاده ی استراتژیک از اطلاعات برای باخبر شدن از وضعیت شرکت و رفع مشکلات مشتریان و منابع ودر نهایت از دست ندادن فرصتها است, بلکه در صنایع و موقعیتهای مختلف کاربرد دارد که در زیر مثالهایی آمده است :

1- تشخیص تقلب

بهترین زمان برای جلوگیری از تقلب زمان وقوع آن است. تقلب با استفاده از یک الگوی تشخیص برای هر گونه حسابی قابل تشخیص است. این الگو میتواند یک جدول مراجعه ساده بلی یا خیر و یا داده کاوی به هنگام مدارک و پیشینه های پنج تا بیست عددی باشد.

انواع تقلب هایی که میتوانند توسط هوش کاربردی شناسایی شوند شامل تقلب های بلیط و رزرواسیون, نقطه ی فروش کالاهای مرجوعی, درخواستهای بیمه, تقلب های موسسات رفاهی و اجتماعی, شکایتهای مالیات, تقلب های گمرکی و تقلب های کارکنان میشود.

2- تراکنشهای ATM

مدیران بانکی متوجه شده اند که مشتریها میخواهند در تراکنش های ATM شناخته شوند و به آنها پیشنهاد خدمات مربوط به کارشان داده شود.هوش کاربردی این امکان را برای بانک ها فراهم میکند که با کاربران خود ارتباط داشته باشند و برای مثال به آنها تولدشان را تبریک بگویند و یا محصولاتی برای خرید به آنها پیشنهاد کنند که کاملا منطبق با نیازشان باشد.

3- موقعیت های اتمام جنس

در 40% مواقع مشتری ها جنسی را که می خواستند در مغازه پیدا نمیکنند. در اکثر مواقع این اجناس در قفسه ی دیگر و یا در اتاق دیگری در همان مغازه وجود دارند. هوش کاربردی برای فروشندگان این امکان را فراهم میکند که مثلا در فواصل زمانی 15 دقیقه ای با جمع آوری داده ها میزان فروش را برای کالاهای پرفروش مشخص کنند و نتایج به دست آمده را با نتایج روزهای قبل مقایسه کنند. زمانی که سیستم موقعیتی را شناسایی میکند که احتمال تمام شدن جنس خاصی وجود دارد میتواند به مدیر یا کارمندان اخطار دهد تا موجودیت آن کالا را بررسی کنند.

4- اخطارهای برنامه های تولیدی

برای تشخیص و یا پیش بینی خطا در خطوط تولیدی هوش کاربردی می تواند سطح کیفی کالاهای عرضه کنندگان و یا خطوط تولید را تقریبا در زمان وقوع بررسی کند و به علاوه هزینه های تولید و بهره وری را نیز در کنترل داشته باشد. می توان توسط هوش کاربردی تاخیرها و خطاها را در یک ایستگاه خاص تولیدی, ماشین, اجناس انبار و یا عرضه کننده رصد کرد. سیستم به محض پیداکردن منبع خطا به مدیریت اخطار لازم را میدهد. از این روش مشکلات زنجیره ی تامین نیز با اخطار به آژانس های خرید در زمان اتمام اجناس قابل حل هستند.

5- مدیریت و بهره وری کارکنان

برنامه ریزی نیروی انسانی و منابع برای بهینه شدن کارکنان, وسایل, ماشینها یا انبار باید به هنگام باشد. هوش کاربردی می تواند به مدیریت نیروی انسانی در غالب پیغام هایی کمک کند. پیغامهایی که مثلا اتمام جنسی که در تولید تاثیر گذار است را اخطار میدهند و یا درباره ی اینکه بخشی از کار نیاز به توضیح و دستور دوباره به کارکنان دارد.

6- قیمت گذاری پویا

فرایندی است که قیمتها را به صورت پویا و در زمان نزدیک به نقطه ی فروش در حالی تعیین میکند که هم بتوان مشتری ها را راضی نگه داشت و هم حاشیه سود قابل قبولی وجود داشته باشد.

هوش کاربردی میتواند سیستم قیمت گذاری پویایی را اجرا کند که با استفاده از مدلهای آفلاین و ترکیبی از تحلیل های مراکز داده ها و قیمتها, تمایلات, پیشنهادها و اعمال کنونی مشتریان قیمت گذاری را انجام دهد. قیمت گذاری بلیط ها, فروشهای اینترنتی, رزرو هتل ها از نمونه های قیمت گذاری پویا هستند.

منبع : Teradata.com

No comments: